"I accept this award as a call for action..."

Såg nyss Barack Obamas tal till mottagandet av Nobels fredspris. Och...
Well, jag kan inte säga att jag tycker att han har förtjänat det än, men jag tycker att han la fram många viktiga poänger om krig, fred, mänskliga relationer, kulturförståelse och kärlek.
Det fanns bitar som jag först rynkade på näsan åt, men så kom jag ihåg det om att se saker ur andras ögon och lyfta blicken för att se hela perspektivet.
Och jag gillar Obama.
Han är inte Messias, men han är riktigt bra.
Punkt.

3 kommentarer:

josefin sa...

men paradoxen i att ge ett FREDSpris till en krigsförande president, som dessutom inte ådstakommit något för världen, är alldeles för stor. han är inte värd det, inte på en fläck. fredspriset har ingen respekt hos mig längre, och det har inte obama heller, efter att han har tagit emot det. nuff said.

stina sa...

jag tycker som sagt inte heller att han har förtjänat det än. nej, han förtjänar inte att sälla sig till människor som Martin Luther King och Aung San Chu Chi (och det tyxkte han ju också, men jag tror att det skulle ge politiska oartighetskonsekvenser om han inte tog emot det. och i talet så la han ju fram en poäng om krig och fred.)
(och kommittén sa ju själva att de individuellt hade flera olika alternativ men att dom vi röstningen alla var eniga).
jag tycker inte att han är nån messias.
men jag tycker att han är bra. och jag tycker att han skiljer sig på många sätt från andra ledare. jag tror att han har en god chans att försöka.

nuff said.

josefin sa...

jag har inte sagt att du ser honom som messias, eller att han inte är en bra ledare. hittills anser jag att han mycket väl kan vara den bästa ledaren USA haft, men för dens skull ska han inte ha ett fredspris. att ge ett fredspris för att han KAN komma att ådstakomma något är som att ge litteraturpriset till någon som håller på att skriva en bok. Det håller inte. Att sen lägga till att han de facto är en krigsförande president gör ju inte det hela mer övertygande.